جستجو در مطالب و اشخاص
آیت الله حسن شریعتی نیاسر در سال 1312 در خانواده ای روحانی در نیاسر کاشان متولد شد. وی در کودکی پدر خویش را از دست داد و از تربیت و سرپرستی مادر بهره مند گردید.وی تحصیلات مقدماتی را نزد مادرش فرا گرفت و برای کسب علوم دینی به حوزه علمیه اراک، قم، مشهد، نجف اشرف رفت و از محضر اساتید بزرگی همچون؛ امام موسی صدر، آیت الله حاج میرزا علی مشکینی، آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی، حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله حاج آقا مرتضی حائری یزدی و ... کسب فیض کرد و به مقام اجتهاد رسید.آیت الله شریعتی نیاسر در کنار تحصیل در جبهه های جنگ حضور پیدا کرد و از فعالیتهای سیاسی بازنماند؛ وی علاوه بر بازرسی و نظارت امور قضائی و انتظامی، حضور در مجلس خبرگان رهبری را در دوره چهارم در کارنامه سوابق خود دارد. 

آیت الله حسن شریعتی نیاسر در سال 1312 در خانواده ای روحانی در نیاسر کاشان متولد شد. وی در کودکی پدر خویش را از دست داد و از تربیت و سرپرستی مادر بهره مند گردید.وی تحصیلات مقدماتی را نزد مادرش فرا گرفت و برای کسب علوم دینی به حوزه علمیه اراک، قم، مشهد، نجف اشرف رفت و از محضر اساتید بزرگی همچون؛ امام موسی صدر، آیت الله حاج میرزا علی مشکینی، آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی، حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله حاج آقا مرتضی حائری یزدی و ... کسب فیض کرد و به مقام اجتهاد رسید.آیت الله شریعتی نیاسر در کنار تحصیل در جبهه های جنگ حضور پیدا کرد و از فعالیتهای سیاسی بازنماند؛ وی علاوه بر بازرسی و نظارت امور قضائی و انتظامی، حضور در مجلس خبرگان رهبری را در دوره چهارم در کارنامه سوابق خود دارد. 


آیت الله حسن شریعتی نیاسر روخوانی قرآن را نزد مادرش آموخت و پس از آن قرائت و تجوید را در جلساتی که در منازل محترمین کاشان با حضور و نظارت "آیت الله سیّد محمّد حسین رضوی" از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی و دارای تالیفات متعدد، اداره می شد، با اشتیاق فراوان پی گیری نمود؛ تا آنکه در همان کودکی تلاوت قرآن را به خوبی و زیبایی فرا گرفت. او دوران خردسالی و نوجوانی را در همان منطقه سپری کرد و به آموختن و خواندن و نوشتن در مدارس آن زمان پرداخت و پس از سپری شدن مراحل ابتدایی آموزش که با تنگدستی و دشواری های مستمر همراه بود، به آموختن علوم دین روی آورد و با سفارش و معرفی "آیت الله حاج میرزا مجدالدین نراقی"؛ دایی مادرش که خود از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی بود، برای تحصیل علوم دینی و حوزوی به مدرسه "گذر بابا ولی" در کاشان رفت.آیت الله حسن شریعتی نیاسر در کسب علوم دینی سفرهای زیادی کرد و در حوزه های علمیه اراک، قم، مشهد، تهران و کاشان درس خواند تا به مقام اجتهاد رسید. 

آیت الله حسن شریعتی نیاسر روخوانی قرآن را نزد مادرش آموخت و پس از آن قرائت و تجوید را در جلساتی که در منازل محترمین کاشان با حضور و نظارت "آیت الله سیّد محمّد حسین رضوی" از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی و دارای تالیفات متعدد، اداره می شد، با اشتیاق فراوان پی گیری نمود؛ تا آنکه در همان کودکی تلاوت قرآن را به خوبی و زیبایی فرا گرفت. او دوران خردسالی و نوجوانی را در همان منطقه سپری کرد و به آموختن و خواندن و نوشتن در مدارس آن زمان پرداخت و پس از سپری شدن مراحل ابتدایی آموزش که با تنگدستی و دشواری های مستمر همراه بود، به آموختن علوم دین روی آورد و با سفارش و معرفی "آیت الله حاج میرزا مجدالدین نراقی"؛ دایی مادرش که خود از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی بود، برای تحصیل علوم دینی و حوزوی به مدرسه "گذر بابا ولی" در کاشان رفت.آیت الله حسن شریعتی نیاسر در کسب علوم دینی سفرهای زیادی کرد و در حوزه های علمیه اراک، قم، مشهد، تهران و کاشان درس خواند تا به مقام اجتهاد رسید. 


آیت الله حسن شریعتی نیاسر به همراه مادرش رهسپار اراک گردید و در حوزه علمیّه آنجا که یادگار آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود، تحصیل خود را پی گرفت و در مدرسه "آقا ضیاء الدین عراقی" و مدرسه "حاج محمّد ابراهیم" به خواندن مقدّمات دروس حوزوی پرداخت.بخش زیادی از کتاب مطول را نزد "آیت الله علی میریحیی" در منزل وی آموخت و حدود یک دوره تفسیر عمومی قرآن را از محضر "آیت الله آقا کاظم موسوی گلپایگانی" که هر شب در مسجد ایشان معروف به "مسجد حاج تقی خان" برگزار می گردید، استفاده کرد. او از عالمان بزرگ اراک و شاگرد مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری بود. 

آیت الله حسن شریعتی نیاسر به همراه مادرش رهسپار اراک گردید و در حوزه علمیّه آنجا که یادگار آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود، تحصیل خود را پی گرفت و در مدرسه "آقا ضیاء الدین عراقی" و مدرسه "حاج محمّد ابراهیم" به خواندن مقدّمات دروس حوزوی پرداخت.بخش زیادی از کتاب مطول را نزد "آیت الله علی میریحیی" در منزل وی آموخت و حدود یک دوره تفسیر عمومی قرآن را از محضر "آیت الله آقا کاظم موسوی گلپایگانی" که هر شب در مسجد ایشان معروف به "مسجد حاج تقی خان" برگزار می گردید، استفاده کرد. او از عالمان بزرگ اراک و شاگرد مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری بود. 


آیت الله حسن شریعتی نیاسر به قم سفر کرد و چون در آن زمان مدرسه علمیّه بسیار کم بود و یافتن حجره دشوار، بناچار در مسافرخانه ای منزل گرفت. عشق به تحصیل چنان سراسر وجودش را فرا گرفته بود که فقر وسختی های طاقت فرسای آن روزها را به راحتی تحمل کرد و با جدیت تمام تحصیلات خود را ادامه داد. در قم به خواندن ادامه کتاب مطول نزد اندیشمند توانا و مخلص؛ امام موسی صدر در یکی از حجره های صحن شریف حرم پرداخت. شرح لمعه را نزد شهید بزرگوار صدوقی در ایوان مدرسه فیضیّه و بخشی از آن را نیز نزد متفکر شهید مرتضی مطهری در حجره ایشان در مدرسه مزبور، و قوانین را نزد آیت الله شیخ محمّد لاکانی رشتی در یکی از حجرات صحن حرم و نیز آیت الله حاج میرزا جواد تبریزی در مسجد "کچویی ها" فرا گرفت. قسمتی از رسائل را نزد آیت الله حاج میرزا علی مشکینی در مسجد "عشقعلی" و کتاب کفایه را نزد آیت الله شیخ محمّد مجاهدی در یکی از شبستان های مسجد امام حسن عسکری(ع) و نیز "آیت الله شیخ عبدالجواد سدهی جبل عاملی" آموخت. او نیز در مسجد عشقعلی تدریس می کرد. عزیمت به مشهد مقدس آیت الله حسن شریعتی نیاسر در همین دوران در پی مسافرت چند ماهه به مشهد مقدّس، بخشی از رسائل و مکاسب را نزد "آیت الله حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی" از اساتید بسیار ژرف نگر، تحصیل نمود. وی در مدرسه "نواب" و "باقریه" تدریس می فرمود.در تابستان ها که به ولایت خویش، نیاسر عزیمت می کرد، بخش هایی از مباحث مشکل شرح لمعه و کفایه را به ترتیب با دو آیت بزرگ "حاج میرزا مجد الدین نراقی" و "آقا میر سید علی یثربی کاشانی" در میان گذشته، نزدشان فرا میگرفت. این دو از عالمان ممتاز زمان خویش بودند که از وجود پر ارج ایشان چنانکه باید بهره ای درخور گرفته نشد. اقامتگاه میرزا مجد الدین نراقی مزرعه روییده و منزل مرحوم یثربی مزرعه بللا در حاشیه نیاسر بود. ایشان با اشتیاق فراوان خدمت آن دو بزرگمرد شرفیاب می شد و آنان نیز که از شخصیت های علمی کم نظیر عصر خود بودند با فروتنی رموز و معضلات آن دو کتاب را به خوبی برای ایشان روشن می نمودند. مراجعت به قم آیت الله حسن شریعتی نیاسر پس از فراگیری درس های متداول حوزه در دوره های مقدّمات و سطح حدود یک سال در درس خارج پیشوای شیعه آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی حضور یافت و از درس فقه و اصول حضرت امام خمینی(ره) که به ترتیب در مسجد "محمّدیه" و "سلماسی" برگزار می گردید زمانی طولانی بهره برد. علاوه بر این، وی مدّتی نیز در درس خارج اصول "آیت الله حاج شیخ محمّد تقی بروجردی" از شاگردان و نگارندگان درس اصول "آقا ضیاء الدین عراقی"، در ایوان رو به روی کتابخانه در مدرسه فیضیّه شرکت جست.وی برخی مباحث اصول را از "آیت الله حاج آقا مرتضی حائری یزدی" در منزل حاج شیخ، و قاعده لا ضرر را از "آیت الله حاج میرزا ابوالفضل زاهدی" در مسجد امام حسن عسکری(ع) استفاده کرد. در بحث خارج بیع و قسمتی از طهارت و مباحثی دیگر از "آیت الله حاج سیّد کاظم شریعتمداری" در مقبره مرحوم آقای حجت و مدرسه فیضیّه و تابستان ها در منزلش بهره مند شد. ایشان با حضور در درس استاد علّامه سیّد محمّد حسین طباطبایی نیز که در مسجد "سلماسی" و مدرسه "حجتیّه" واقع می شد از مباحث فلسفی و تفسیری وی بهره گرفت.  استفاده از جلسات اساتید و مربیان بزرگ اخلاق چون حضرات آیات، عالمان ربانی؛ مرحوم حاج میرزا علی آقا شیرازی، استاد بزرگ نهج البلاغه که به دعوت مرحوم بروجردی برای تدریس معارف و اخلاق به قم آمده بود و در مدرس مدرسه فیضیه افاضه می فرمود و نیز حاج شیخ عباس تهرانی در مدرسه حجتیه، تهذیب نفس و پاکسازی روح را پیشه خود ساخت. آن دو به حق از آیات بزرگ الهی و نوادر روزگار بودند و جلسات درسشان از معنویت بسیار والایی برخوردار بود و اندرزهایشان از جان برمی آمد و جان ها را صیقل داده، به تسخیر درمی آورد. 

آیت الله حسن شریعتی نیاسر به قم سفر کرد و چون در آن زمان مدرسه علمیّه بسیار کم بود و یافتن حجره دشوار، بناچار در مسافرخانه ای منزل گرفت. عشق به تحصیل چنان سراسر وجودش را فرا گرفته بود که فقر وسختی های طاقت فرسای آن روزها را به راحتی تحمل کرد و با جدیت تمام تحصیلات خود را ادامه داد. در قم به خواندن ادامه کتاب مطول نزد اندیشمند توانا و مخلص؛ امام موسی صدر در یکی از حجره های صحن شریف حرم پرداخت. شرح لمعه را نزد شهید بزرگوار صدوقی در ایوان مدرسه فیضیّه و بخشی از آن را نیز نزد متفکر شهید مرتضی مطهری در حجره ایشان در مدرسه مزبور، و قوانین را نزد آیت الله شیخ محمّد لاکانی رشتی در یکی از حجرات صحن حرم و نیز آیت الله حاج میرزا جواد تبریزی در مسجد "کچویی ها" فرا گرفت. قسمتی از رسائل را نزد آیت الله حاج میرزا علی مشکینی در مسجد "عشقعلی" و کتاب کفایه را نزد آیت الله شیخ محمّد مجاهدی در یکی از شبستان های مسجد امام حسن عسکری(ع) و نیز "آیت الله شیخ عبدالجواد سدهی جبل عاملی" آموخت. او نیز در مسجد عشقعلی تدریس می کرد. عزیمت به مشهد مقدس آیت الله حسن شریعتی نیاسر در همین دوران در پی مسافرت چند ماهه به مشهد مقدّس، بخشی از رسائل و مکاسب را نزد "آیت الله حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی" از اساتید بسیار ژرف نگر، تحصیل نمود. وی در مدرسه "نواب" و "باقریه" تدریس می فرمود.در تابستان ها که به ولایت خویش، نیاسر عزیمت می کرد، بخش هایی از مباحث مشکل شرح لمعه و کفایه را به ترتیب با دو آیت بزرگ "حاج میرزا مجد الدین نراقی" و "آقا میر سید علی یثربی کاشانی" در میان گذشته، نزدشان فرا میگرفت. این دو از عالمان ممتاز زمان خویش بودند که از وجود پر ارج ایشان چنانکه باید بهره ای درخور گرفته نشد. اقامتگاه میرزا مجد الدین نراقی مزرعه روییده و منزل مرحوم یثربی مزرعه بللا در حاشیه نیاسر بود. ایشان با اشتیاق فراوان خدمت آن دو بزرگمرد شرفیاب می شد و آنان نیز که از شخصیت های علمی کم نظیر عصر خود بودند با فروتنی رموز و معضلات آن دو کتاب را به خوبی برای ایشان روشن می نمودند. مراجعت به قم آیت الله حسن شریعتی نیاسر پس از فراگیری درس های متداول حوزه در دوره های مقدّمات و سطح حدود یک سال در درس خارج پیشوای شیعه آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی حضور یافت و از درس فقه و اصول حضرت امام خمینی(ره) که به ترتیب در مسجد "محمّدیه" و "سلماسی" برگزار می گردید زمانی طولانی بهره برد. علاوه بر این، وی مدّتی نیز در درس خارج اصول "آیت الله حاج شیخ محمّد تقی بروجردی" از شاگردان و نگارندگان درس اصول "آقا ضیاء الدین عراقی"، در ایوان رو به روی کتابخانه در مدرسه فیضیّه شرکت جست.وی برخی مباحث اصول را از "آیت الله حاج آقا مرتضی حائری یزدی" در منزل حاج شیخ، و قاعده لا ضرر را از "آیت الله حاج میرزا ابوالفضل زاهدی" در مسجد امام حسن عسکری(ع) استفاده کرد. در بحث خارج بیع و قسمتی از طهارت و مباحثی دیگر از "آیت الله حاج سیّد کاظم شریعتمداری" در مقبره مرحوم آقای حجت و مدرسه فیضیّه و تابستان ها در منزلش بهره مند شد. ایشان با حضور در درس استاد علّامه سیّد محمّد حسین طباطبایی نیز که در مسجد "سلماسی" و مدرسه "حجتیّه" واقع می شد از مباحث فلسفی و تفسیری وی بهره گرفت.  استفاده از جلسات اساتید و مربیان بزرگ اخلاق چون حضرات آیات، عالمان ربانی؛ مرحوم حاج میرزا علی آقا شیرازی، استاد بزرگ نهج البلاغه که به دعوت مرحوم بروجردی برای تدریس معارف و اخلاق به قم آمده بود و در مدرس مدرسه فیضیه افاضه می فرمود و نیز حاج شیخ عباس تهرانی در مدرسه حجتیه، تهذیب نفس و پاکسازی روح را پیشه خود ساخت. آن دو به حق از آیات بزرگ الهی و نوادر روزگار بودند و جلسات درسشان از معنویت بسیار والایی برخوردار بود و اندرزهایشان از جان برمی آمد و جان ها را صیقل داده، به تسخیر درمی آورد. 


آیت الله شریعتی پس از کسب موفقیت در اوّلین دوره امتحان درس خارج که از سوی آیت الله بروجردی برگزار شده و با وفات "آیت الله حاج سیّد محمّد تقی خوانساری" مصادف گردیده بود، برای زیارت پیشوایان معصوم(ع) و ادامه تحصیل و درک محضر استادان و بزرگان حوزه مشهور نجف اشرف، در سال 1335 به نجف عزیمت کرده، در مدرسه تازه بنیاد آیت الله بروجردی اقامت گزید و حدود چهار سال در آن حوزه به تحصیل پرداخت. وی در آنجا در درس اصول "آیت الله سیّد محمود شاهرودی" در مسجد "هندی"، و درس فقه "آیت الله سیّد محسن حکیم" در مسجد "شیخ طوسی" حاضر شده، از آنان بهرمند گردید. همچنین از درس فقه و اصول "آیت الله سیّد علی علّامه فانی اصفهانی" بهره فراوان برد. این دو درس به ترتیب در مقبره میرزای شیرازی و مسجد کوچکی مقابل مسجد هندی که محل تدریس "آیت الله شیخ محمّد حسین اصفهانی" نیز بود، تشکیل می گردید.درس اصول "آیت الله میرزا باقر زنجانی"، در مقبره میرزا از دیگر دروسی است که ایشان در آن شرکت نمود. اما به فرموده استاد بیشترین استفاده وی از درس های "علّامه فانی" بوده است؛ چنانکه در جلسات تخصصی استفتا و بررسی مسایل فقهی ایشان که برای تعلیقه نگاری بر کتاب "عروه" ترتیب داده می شد با حضور آیت الله فانی و در کنار دیگر شخصیت های علمی آن دوره شرکت نموده، از ارکان مجلس استفتا به شمار می رفت. در همان ایام که در نجف اشرف به سر می برد چندین بار به سامرا سفر کرد که گاه با نماینده مطلق آیت الله بروجردی و مدیر مدرسه ایشان در نجف، "شیخ نصر الله خلخالی" همراه بود. در یکی از ماه های مبارک رمضان که به سامرا مشرف گردیده بود، "آیت الله حاج شیخ مجتبی حاتمی لنکرانی" نیز در آنجا حضور داشت که با جمعی از طلاب، کتاب "رحله المدرسیه" استادش "آیت الله شیخ جواد بلاغی" را نزد وی آموختند و در همین ایام بود که مطالعه دوره "الغدیر" را نیز با استخراج لغات و مشکلات آن به پایان رسانید. 

آیت الله شریعتی پس از کسب موفقیت در اوّلین دوره امتحان درس خارج که از سوی آیت الله بروجردی برگزار شده و با وفات "آیت الله حاج سیّد محمّد تقی خوانساری" مصادف گردیده بود، برای زیارت پیشوایان معصوم(ع) و ادامه تحصیل و درک محضر استادان و بزرگان حوزه مشهور نجف اشرف، در سال 1335 به نجف عزیمت کرده، در مدرسه تازه بنیاد آیت الله بروجردی اقامت گزید و حدود چهار سال در آن حوزه به تحصیل پرداخت. وی در آنجا در درس اصول "آیت الله سیّد محمود شاهرودی" در مسجد "هندی"، و درس فقه "آیت الله سیّد محسن حکیم" در مسجد "شیخ طوسی" حاضر شده، از آنان بهرمند گردید. همچنین از درس فقه و اصول "آیت الله سیّد علی علّامه فانی اصفهانی" بهره فراوان برد. این دو درس به ترتیب در مقبره میرزای شیرازی و مسجد کوچکی مقابل مسجد هندی که محل تدریس "آیت الله شیخ محمّد حسین اصفهانی" نیز بود، تشکیل می گردید.درس اصول "آیت الله میرزا باقر زنجانی"، در مقبره میرزا از دیگر دروسی است که ایشان در آن شرکت نمود. اما به فرموده استاد بیشترین استفاده وی از درس های "علّامه فانی" بوده است؛ چنانکه در جلسات تخصصی استفتا و بررسی مسایل فقهی ایشان که برای تعلیقه نگاری بر کتاب "عروه" ترتیب داده می شد با حضور آیت الله فانی و در کنار دیگر شخصیت های علمی آن دوره شرکت نموده، از ارکان مجلس استفتا به شمار می رفت. در همان ایام که در نجف اشرف به سر می برد چندین بار به سامرا سفر کرد که گاه با نماینده مطلق آیت الله بروجردی و مدیر مدرسه ایشان در نجف، "شیخ نصر الله خلخالی" همراه بود. در یکی از ماه های مبارک رمضان که به سامرا مشرف گردیده بود، "آیت الله حاج شیخ مجتبی حاتمی لنکرانی" نیز در آنجا حضور داشت که با جمعی از طلاب، کتاب "رحله المدرسیه" استادش "آیت الله شیخ جواد بلاغی" را نزد وی آموختند و در همین ایام بود که مطالعه دوره "الغدیر" را نیز با استخراج لغات و مشکلات آن به پایان رسانید. 


تهران آیت الله شریعتی پس از رحلت آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی، به ایران بازگشت و به احترام مادر گرامی خود در تهران اقامت گزید.وی در تهران در درس "آیت الله حاج شیخ محمّد تقی آملی" در منزل آن بزرگوار شرکت می جست و اقامت وی در تهران حدود یک سال طول کشید. سکونت در قم و مقام اجتهادآرزو و شوق شدید آیت الله شریعتی به کسب فضایل و کمالات بیشتر، او را واداشت تا پس از ازدواج برای ادامه و تکمیل تحصیلات عالی بار دیگر به شهر مقدّس قم بازگردد و برای همیشه در آنجا سکنی گزیند. ایشان سال ها در دروس آیات عظام، آقایان؛ حاج شیخ محمّد علی اراکی در مدرس مدرسه فیضیه و حاج سیّد محمّد رضا گلپایگانی در مسجد اعظم شرکت جست و نیز چند سالی از درس "آیت الله سیّد محمّد محقق داماد" در مسجد موزه حرم مطهر تا پایان حیات آن بزرگوار بهره برد؛ ولی وی نسبت به درس های "آیت الله العظمی اراکی" علاقه و انگیزه بیشتری داشت و حتی در زمانی که عهده دار مشاغل اداری و قضایی در تهران بود، تا حد ممکن در درس وی حضور می یافت. پس از بازگشت به قم بود که در درس خارج مکاسب "آیت الله حاج آقا حسن فرید محسنی عراقی" در منزلشان شرکت نمود و ایشان تقلید را برای وی جایز ندانست؛ که این نشان از اجتهاد مطلق و توانایی دستیابی ایشان به احکام شرعی از منابع و ادله آن دارد.همان گونه که گذشت و در میان دوستان آن جناب نیز معروف است، آیت الله شریعتی در طول حیات علمی خود از استادان و بزرگان بسیاری بهره برده است که در افراد یاد شده خلاصه نمی گردد. 

تهران آیت الله شریعتی پس از رحلت آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی، به ایران بازگشت و به احترام مادر گرامی خود در تهران اقامت گزید.وی در تهران در درس "آیت الله حاج شیخ محمّد تقی آملی" در منزل آن بزرگوار شرکت می جست و اقامت وی در تهران حدود یک سال طول کشید. سکونت در قم و مقام اجتهادآرزو و شوق شدید آیت الله شریعتی به کسب فضایل و کمالات بیشتر، او را واداشت تا پس از ازدواج برای ادامه و تکمیل تحصیلات عالی بار دیگر به شهر مقدّس قم بازگردد و برای همیشه در آنجا سکنی گزیند. ایشان سال ها در دروس آیات عظام، آقایان؛ حاج شیخ محمّد علی اراکی در مدرس مدرسه فیضیه و حاج سیّد محمّد رضا گلپایگانی در مسجد اعظم شرکت جست و نیز چند سالی از درس "آیت الله سیّد محمّد محقق داماد" در مسجد موزه حرم مطهر تا پایان حیات آن بزرگوار بهره برد؛ ولی وی نسبت به درس های "آیت الله العظمی اراکی" علاقه و انگیزه بیشتری داشت و حتی در زمانی که عهده دار مشاغل اداری و قضایی در تهران بود، تا حد ممکن در درس وی حضور می یافت. پس از بازگشت به قم بود که در درس خارج مکاسب "آیت الله حاج آقا حسن فرید محسنی عراقی" در منزلشان شرکت نمود و ایشان تقلید را برای وی جایز ندانست؛ که این نشان از اجتهاد مطلق و توانایی دستیابی ایشان به احکام شرعی از منابع و ادله آن دارد.همان گونه که گذشت و در میان دوستان آن جناب نیز معروف است، آیت الله شریعتی در طول حیات علمی خود از استادان و بزرگان بسیاری بهره برده است که در افراد یاد شده خلاصه نمی گردد. 


اراکحاج اسماعیل نجم الاسلامیشیخ ذبیح الله ارضیشیخ قنبر رفیعیآیت الله علی میریحییآیت الله آقا کاظم موسوی گلپایگانی قمامام موسی صدرآیت الله محمد صدوقی شهید مرتضی مطهریآیت الله شیخ محمّد لاکانی رشتیآیت الله حاج میرزا جواد تبریزیآیت الله حاج میرزا علی مشکینیآیت الله شیخ محمّد مجاهدیآیت الله شیخ عبدالجواد سدهی جبل عاملیحاج شیخ محمّد علی اراکیحاج سیّد محمّد رضا گلپایگانیآیت الله سیّد محمّد محقق دامادآیت الله العظمی اراکیآیت الله حاج آقا حسن فرید محسنی عراقی کاشانحاج میرزا مجد الدین نراقیآقا میر سید علی یثربی کاشانی مشهدآیت الله حاج شیخ هاشم مدرس قزوینیآیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردیحضرت امام خمینی(ره)آیت الله حاج شیخ محمّد تقی بروجردیآیت الله حاج آقا مرتضی حائری یزدیآیت الله حاج میرزا ابوالفضل زاهدیآیت الله حاج سیّد کاظم شریعتمداریعلّامه سیّد محمّد حسین طباطباییحاج میرزا علی آقا شیرازیحاج شیخ عباس تهرانی نجفآیت الله سیّد محمود شاهرودیآیت الله سیّد محسن حکیمآیت الله سیّد علی علّامه فانی اصفهانیآیت الله میرزا باقر زنجانیعلّامه فانیآیت الله حاج شیخ مجتبی حاتمی لنکرانی تهرانآیت الله حاج شیخ محمّد تقی آملی 

اراکحاج اسماعیل نجم الاسلامیشیخ ذبیح الله ارضیشیخ قنبر رفیعیآیت الله علی میریحییآیت الله آقا کاظم موسوی گلپایگانی قمامام موسی صدرآیت الله محمد صدوقی شهید مرتضی مطهریآیت الله شیخ محمّد لاکانی رشتیآیت الله حاج میرزا جواد تبریزیآیت الله حاج میرزا علی مشکینیآیت الله شیخ محمّد مجاهدیآیت الله شیخ عبدالجواد سدهی جبل عاملیحاج شیخ محمّد علی اراکیحاج سیّد محمّد رضا گلپایگانیآیت الله سیّد محمّد محقق دامادآیت الله العظمی اراکیآیت الله حاج آقا حسن فرید محسنی عراقی کاشانحاج میرزا مجد الدین نراقیآقا میر سید علی یثربی کاشانی مشهدآیت الله حاج شیخ هاشم مدرس قزوینیآیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردیحضرت امام خمینی(ره)آیت الله حاج شیخ محمّد تقی بروجردیآیت الله حاج آقا مرتضی حائری یزدیآیت الله حاج میرزا ابوالفضل زاهدیآیت الله حاج سیّد کاظم شریعتمداریعلّامه سیّد محمّد حسین طباطباییحاج میرزا علی آقا شیرازیحاج شیخ عباس تهرانی نجفآیت الله سیّد محمود شاهرودیآیت الله سیّد محسن حکیمآیت الله سیّد علی علّامه فانی اصفهانیآیت الله میرزا باقر زنجانیعلّامه فانیآیت الله حاج شیخ مجتبی حاتمی لنکرانی تهرانآیت الله حاج شیخ محمّد تقی آملی 


نماینده مردم اصفهان در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبریمسئول شعبه ای در دیوان عالی کشورتدریس سطوح عالی در حوزه علمیه مقدس قمبازرسی و نظارت امور قضائی و انتظامیمسئول اخذ امتحان از طلاب و فضلای حوزه علمیه (سطح عالی و خارج)  

نماینده مردم اصفهان در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبریمسئول شعبه ای در دیوان عالی کشورتدریس سطوح عالی در حوزه علمیه مقدس قمبازرسی و نظارت امور قضائی و انتظامیمسئول اخذ امتحان از طلاب و فضلای حوزه علمیه (سطح عالی و خارج)  


آیت الله شریعتی با اشتغالات فراوان، از مسایل جبهه و جنگ غافل نبود و برای تبلیغ دین و تحکیم مبانی فکری و عقیدتی نیروهای اسلام و تثبیت روحیه جهاد در آنها، دو نوبت در جبهه های نبرد شرکت نمود. در این فرصت ها ضمن فراگیری فنون نظامی، کلاس های اخلاق و تفسیر و احکام برای مربیان دایر کرده و در نمازهای جماعت، افراد را با وظایف خویش آشنا می ساخت.نوبت نخست در سوسنگرد و سپس در تجمعگاه نیروها در گلف اهواز به انجام تکلیف می پرداخت. در این نوبت فرزند شهیدش او را همراهی کرده بود. افزون بر آنچه ذکر شد برای کمک به نیروها با جمعی از فضلای محترم به شهرهای مختلف مرزی سرکشی می نمود و نیازهای آنان را در خوراک و پوشاک و وجوه نقدی تا حد تأمین برطرف می ساخت. 

آیت الله شریعتی با اشتغالات فراوان، از مسایل جبهه و جنگ غافل نبود و برای تبلیغ دین و تحکیم مبانی فکری و عقیدتی نیروهای اسلام و تثبیت روحیه جهاد در آنها، دو نوبت در جبهه های نبرد شرکت نمود. در این فرصت ها ضمن فراگیری فنون نظامی، کلاس های اخلاق و تفسیر و احکام برای مربیان دایر کرده و در نمازهای جماعت، افراد را با وظایف خویش آشنا می ساخت.نوبت نخست در سوسنگرد و سپس در تجمعگاه نیروها در گلف اهواز به انجام تکلیف می پرداخت. در این نوبت فرزند شهیدش او را همراهی کرده بود. افزون بر آنچه ذکر شد برای کمک به نیروها با جمعی از فضلای محترم به شهرهای مختلف مرزی سرکشی می نمود و نیازهای آنان را در خوراک و پوشاک و وجوه نقدی تا حد تأمین برطرف می ساخت. 


تقریر بحث صلاة آیت الله حکیمتقریر اصول فقه آیت الله علامه اصفهانی (افزون بر هزار صفحه)تقریر دروس امام خمینی(ره)تعلیقاتی بر مسند الشیعه مرحوم ملا احمد نراقیتعلیقه بر بخشی از تحریر الوسیله حضرت امام خمینی(ره)رساله عملیهمناسک حجتحریر الضمان علی متن العروه الوثقی التحریرقلب تنزیل 

تقریر بحث صلاة آیت الله حکیمتقریر اصول فقه آیت الله علامه اصفهانی (افزون بر هزار صفحه)تقریر دروس امام خمینی(ره)تعلیقاتی بر مسند الشیعه مرحوم ملا احمد نراقیتعلیقه بر بخشی از تحریر الوسیله حضرت امام خمینی(ره)رساله عملیهمناسک حجتحریر الضمان علی متن العروه الوثقی التحریرقلب تنزیل 


تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۱۷:۲۶:۲۶

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۰۱:۳۶:۳۵

آیت الله حسن شریعتی نیاسر

خلاصه زندگی نامه

 آیت الله حسن شریعتی نیاسر، نماینده مردم اصفهان در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری که بازرسی و نظارت امور قضائی و انتظامی را نیز در کارنامه سوابق خود دارد. وی از محضر اساتید زیادی کسب فیض کرد و به مقام اجتهاد رسید. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع