جستجو در مطالب و اشخاص
حجت الاسلام عبدالحسین امینی تبریزی معروف به علامه امینی در سال 1320 هجری قمری در تبریز متولد شد. او را که فرزند اول خانواده بود، عبدالحسین نام نهادند. مادر علامه امینی هیچگاه او را بدون وضو شیر نداد."شیخ احمد امینی تبریزی" پدر حجت الاسلام عبدالحسین امینی تبریزی، از فقها و مجتهدان نامداری بود که در سال 1306 هجری قمری از روستای "سردها" به "تبریز" مهاجرت کرده و در آنجا اقامت گزید.پدر بزرگ علامه امینی، "مولی نجفقلی تبریزی" بود. وی ادیبی زاهد و فاضل بود که به گردآوری روایات زندگی ائمه اطهار(ع) علاقه داشت و به دو زبان "فارسی" و "ترکی" شعر می سرود. وی به خاطر صدق گفتار و رعایت امانت در اعمال به "امین الاشرع" معروف بود. به همین دلیل خاندان وی به "امینی" مشهور شدند.علامه امینی تمام عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق علوم دینی کرد. ایشان برای تحصیل به نجف اشرف رفتند و در همانجا ساکن شدند و پس از سالها تحصیل به مقام اجتهاد دست یافتند. از ایشان تالیفات زیادی به یادگار مانده است که از آن جمله مجموعه ارزشمند "الغدیر" است. علامه امینی برای حفظ امانت و صداقت در کتاب های خود به کشورهای مختلفی سفر کرد. بزرگترین کتابخانه عراق، "امیرالمومنان(ع)" در نجف یادگار علامه امینی می باشد. ایشان در سال 1388 هجری قمری پس از دو سال بیماری در سن 68 سالگی به دیدار حق شتافتند. 

حجت الاسلام عبدالحسین امینی تبریزی معروف به علامه امینی در سال 1320 هجری قمری در تبریز متولد شد. او را که فرزند اول خانواده بود، عبدالحسین نام نهادند. مادر علامه امینی هیچگاه او را بدون وضو شیر نداد."شیخ احمد امینی تبریزی" پدر حجت الاسلام عبدالحسین امینی تبریزی، از فقها و مجتهدان نامداری بود که در سال 1306 هجری قمری از روستای "سردها" به "تبریز" مهاجرت کرده و در آنجا اقامت گزید.پدر بزرگ علامه امینی، "مولی نجفقلی تبریزی" بود. وی ادیبی زاهد و فاضل بود که به گردآوری روایات زندگی ائمه اطهار(ع) علاقه داشت و به دو زبان "فارسی" و "ترکی" شعر می سرود. وی به خاطر صدق گفتار و رعایت امانت در اعمال به "امین الاشرع" معروف بود. به همین دلیل خاندان وی به "امینی" مشهور شدند.علامه امینی تمام عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق علوم دینی کرد. ایشان برای تحصیل به نجف اشرف رفتند و در همانجا ساکن شدند و پس از سالها تحصیل به مقام اجتهاد دست یافتند. از ایشان تالیفات زیادی به یادگار مانده است که از آن جمله مجموعه ارزشمند "الغدیر" است. علامه امینی برای حفظ امانت و صداقت در کتاب های خود به کشورهای مختلفی سفر کرد. بزرگترین کتابخانه عراق، "امیرالمومنان(ع)" در نجف یادگار علامه امینی می باشد. ایشان در سال 1388 هجری قمری پس از دو سال بیماری در سن 68 سالگی به دیدار حق شتافتند. 


علامه امینی ابتدا در محضر پدر شاگردی کرد و قرآن، نهج البلاغه، ادبیات فارسی، عربی، منطق و تا اندازه‌ای فقه و اصول را آموخت.ایشان تحصیلات ابتدایی را در مدرسه دینی "طالبیه" آغاز کردند و از محضر اساتیدی چون: آیت الله سید محمد بن عبد الکریم موسوی مشهور به مولانا، آیت ‌الله سید مرتضی بن احمد حسینی خسروشاهی، آیت الله شیخ حسین بن عبد علی توتونچی، علامه شیخ میرزا علی اصغر ملکی بهره برد. سفر به نجفعلامه امینی در 16 سالگی برای ادامه تحصیل علوم دینی راهی "نجف اشرف" شد. او در آنجا از محضر اساتیدی چون: آیت الله سید محمد بن محمد باقر حسینی فیروزآبادی، آیت الله سید ابوتراب بن ابوالقاسم خوانساری، آیت الله میرزا علی بن عبدالحسین ایروانی و آیت الله میرزا ابوالحسن بن عبدالحسین مشکینی کسب علم نمود.علامه امینی مطالعه و تحقیقات دینی را در کتابخانه "شوشتریها" که تنها کتابخانه نجف بود آغاز کرد. ترک همیشگی تبریز و ادامه تحصیل در نجفعلامه امینی در 32 سالگی به "تبریز" مراجعت کرد و بیشتر وقت خود را به تدریس و تحقیق در علوم دینی گذراند.در این زمان وهابی ها، در "تبریز" فعالیت می کردند و برای تبلیغات ضد مذهب و ضد شیعه، جلسه هایی داشتند. ایشان از همان وقت با آنها مبارزه می کردند. ادامه فعالیت های وی بالاخره منجر به مهاجرت به نجف اشرف شد. از وقتی که از "تبریز" خارج شدند، دیگر به آنجا بازنگشتند.در "نجف" از مجلس اساتیدی چون: آیت ‌الله سید میرزا علی بن مجدد شیرازی، آیت ‌الله شیخ میرزا حسین نائینی نجفی، آیت ‌الله سید ابوالحسن بن سید محمد موسوی اصفهانی، آیت ‌الله شیخ محمد حسین بن محمد حسن اصفهانی غروی، آیت ‌الله شیخ محمد حسین بن علی آل ‌کاشف الغطاء کسب فیض نمود. کسب مقام اجتهادعلامه امینی با استمرار در تحصیل و کسب فضائل به درجه والای اجتهاد رسید و از طرف مجتهدینی چون آیت الله سید ابوالحسن موسوی اصفهانی، آیت الله شیخ علی اصغر ملکی تبریزی، آیت الله شیخ محمد محسن (آقا بزرگ) تهرانی اجازه روایت دریافت کردند. همچنین ایشان در حدیث، تاریخ و علم الرجال صاحب نظر بودند.  

علامه امینی ابتدا در محضر پدر شاگردی کرد و قرآن، نهج البلاغه، ادبیات فارسی، عربی، منطق و تا اندازه‌ای فقه و اصول را آموخت.ایشان تحصیلات ابتدایی را در مدرسه دینی "طالبیه" آغاز کردند و از محضر اساتیدی چون: آیت الله سید محمد بن عبد الکریم موسوی مشهور به مولانا، آیت ‌الله سید مرتضی بن احمد حسینی خسروشاهی، آیت الله شیخ حسین بن عبد علی توتونچی، علامه شیخ میرزا علی اصغر ملکی بهره برد. سفر به نجفعلامه امینی در 16 سالگی برای ادامه تحصیل علوم دینی راهی "نجف اشرف" شد. او در آنجا از محضر اساتیدی چون: آیت الله سید محمد بن محمد باقر حسینی فیروزآبادی، آیت الله سید ابوتراب بن ابوالقاسم خوانساری، آیت الله میرزا علی بن عبدالحسین ایروانی و آیت الله میرزا ابوالحسن بن عبدالحسین مشکینی کسب علم نمود.علامه امینی مطالعه و تحقیقات دینی را در کتابخانه "شوشتریها" که تنها کتابخانه نجف بود آغاز کرد. ترک همیشگی تبریز و ادامه تحصیل در نجفعلامه امینی در 32 سالگی به "تبریز" مراجعت کرد و بیشتر وقت خود را به تدریس و تحقیق در علوم دینی گذراند.در این زمان وهابی ها، در "تبریز" فعالیت می کردند و برای تبلیغات ضد مذهب و ضد شیعه، جلسه هایی داشتند. ایشان از همان وقت با آنها مبارزه می کردند. ادامه فعالیت های وی بالاخره منجر به مهاجرت به نجف اشرف شد. از وقتی که از "تبریز" خارج شدند، دیگر به آنجا بازنگشتند.در "نجف" از مجلس اساتیدی چون: آیت ‌الله سید میرزا علی بن مجدد شیرازی، آیت ‌الله شیخ میرزا حسین نائینی نجفی، آیت ‌الله سید ابوالحسن بن سید محمد موسوی اصفهانی، آیت ‌الله شیخ محمد حسین بن محمد حسن اصفهانی غروی، آیت ‌الله شیخ محمد حسین بن علی آل ‌کاشف الغطاء کسب فیض نمود. کسب مقام اجتهادعلامه امینی با استمرار در تحصیل و کسب فضائل به درجه والای اجتهاد رسید و از طرف مجتهدینی چون آیت الله سید ابوالحسن موسوی اصفهانی، آیت الله شیخ علی اصغر ملکی تبریزی، آیت الله شیخ محمد محسن (آقا بزرگ) تهرانی اجازه روایت دریافت کردند. همچنین ایشان در حدیث، تاریخ و علم الرجال صاحب نظر بودند.  


علامه امینی با دختر "سید علی موسوی خلخالی" ازدواج کردند و حاصل این ازدواج 5 پسر و 3 دختر می باشد.علامه امینی شبی در خواب می بینند که جلوی باغی هستند اما از ورود ایشان جلوگیری می کنند. دلیل را که میپرسند در جواب می شنوند که این باغ حضرت فاطمه زهرا(س) می باشد. شما محرم نیستید و نمی توانید وارد شوید. بعد از مشورت با چند نفر تصمیم می گیرند که با خانم سیدی ازدواج کنند تا داماد حضرت زهرا(س) شوند. به همین دلیل با "سید علی موسوی خلخالی" در مورد دخترشان صحبت می کنند. محبت و احترام به همسرمعروف است از فرزندان علامه امینی، که ایشان در شب ازدواجشان، دستان همسر را می بوسند. این احترام و علاقه همواره در زندگی ایشان برقرار بود. 

علامه امینی با دختر "سید علی موسوی خلخالی" ازدواج کردند و حاصل این ازدواج 5 پسر و 3 دختر می باشد.علامه امینی شبی در خواب می بینند که جلوی باغی هستند اما از ورود ایشان جلوگیری می کنند. دلیل را که میپرسند در جواب می شنوند که این باغ حضرت فاطمه زهرا(س) می باشد. شما محرم نیستید و نمی توانید وارد شوید. بعد از مشورت با چند نفر تصمیم می گیرند که با خانم سیدی ازدواج کنند تا داماد حضرت زهرا(س) شوند. به همین دلیل با "سید علی موسوی خلخالی" در مورد دخترشان صحبت می کنند. محبت و احترام به همسرمعروف است از فرزندان علامه امینی، که ایشان در شب ازدواجشان، دستان همسر را می بوسند. این احترام و علاقه همواره در زندگی ایشان برقرار بود. 


علامه امینی در سال 1379 هجری قمری در منطقه "الحویش" نجف کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" را افتتاح نمودند. ساختمان این کتابخانه 2000 مترمربع مساحت دارد و در 3 طبقه با معماری اسلامی-عربی ساخته شده است. این کتابخانه در ابتدا 15000 جلد کتاب داشت که فهرست اولیه آن به خط علامه امینی نوشته شده است.مدیریت این کتابخانه به "آیت الله سیستانی"، 3 نفر هیئت تولیت عراقی، 6 نفر هیئت امنای ایرانی و 1 نفر هیئت علمی سپرده شده است.کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" همواره ارتباط تنگاتنگی از نظر علمی با کشورهای ایران، سوریه، مصر، لندن و ... داشته است. چاپ مجلهکتابخانه "امیرالمومنان(ع)" مجله "مخطوطات" را با همکاری هیئت علمی از عراق، مغرب، ایران، مصر و دیگر کشورهای اسلامی منتشر می کند. این مجله اولین و تنها مجله حفظ آثار خطی در کشور عراق می باشد. در امان ماندن کتابخانه در حوادثدر دوره صدام و زمانی که فرزندان علامه امینی را از عراق اخراج کرده بودند، چند مرکز علمی را به آتش کشیدند. نیروهای عراقی حتی برای آتش زدن کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" همسایه های کتابخانه را از خانه ها خارج کردند اما اجرای حکم به دلیل نامعلومی لغو شد. تاسیس بیمارستان کتابدر کتابخانه امیرالمومنان(ع) بخشی به عنوان بیمارستان کتاب بعد از رحلت علامه امینی، جهت ترمیم و بازسازی و نگهداری کتب خطی افتتاح شد و جهت آموزش نیروهای آن، دوره های تخصصی به همت متخصصین "یونسکو" برگزار گردید. تاسیس مرکز تحقیقاتیعلامه امینی همواره دوست داشتند در کنار کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" یک مرکز تحقیقاتی نیز افتتاح نمایند و حتی جهت این امر 700 مترمربع زمینی در مجاورت کتابخانه خریداری کردند اما فرصت نیافتند.در سال 1414 هجری قمری مرکز تحقیق "الامیرلاحیا التراث الاسلامی" در کتابخانه تاسیس شد. محقق پروری علامه امینی در کتابخانه میرالمومنان(ع)"حکیم زاده" تولیت کتابخانه تعریف می کند که علامه امینی همواره به من سفارش می کرد که به کسانی که برای تحقیق به کتابخانه می آیند کمک کنم و خود ایشان نیز همواره با لحنی خوش آنها را راهنمایی می نمودند. از افرادی که در تالیف کتاب از مطالعه در کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" بهره برده اند، می توان از "محمد باقر محمودی" مولف "تاریخ ابن عساکر"، "علامه اسد حیدر" نویسنده کتاب " الامام الصادق و المذاهب الاربعه" و ... نام برد. 

علامه امینی در سال 1379 هجری قمری در منطقه "الحویش" نجف کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" را افتتاح نمودند. ساختمان این کتابخانه 2000 مترمربع مساحت دارد و در 3 طبقه با معماری اسلامی-عربی ساخته شده است. این کتابخانه در ابتدا 15000 جلد کتاب داشت که فهرست اولیه آن به خط علامه امینی نوشته شده است.مدیریت این کتابخانه به "آیت الله سیستانی"، 3 نفر هیئت تولیت عراقی، 6 نفر هیئت امنای ایرانی و 1 نفر هیئت علمی سپرده شده است.کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" همواره ارتباط تنگاتنگی از نظر علمی با کشورهای ایران، سوریه، مصر، لندن و ... داشته است. چاپ مجلهکتابخانه "امیرالمومنان(ع)" مجله "مخطوطات" را با همکاری هیئت علمی از عراق، مغرب، ایران، مصر و دیگر کشورهای اسلامی منتشر می کند. این مجله اولین و تنها مجله حفظ آثار خطی در کشور عراق می باشد. در امان ماندن کتابخانه در حوادثدر دوره صدام و زمانی که فرزندان علامه امینی را از عراق اخراج کرده بودند، چند مرکز علمی را به آتش کشیدند. نیروهای عراقی حتی برای آتش زدن کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" همسایه های کتابخانه را از خانه ها خارج کردند اما اجرای حکم به دلیل نامعلومی لغو شد. تاسیس بیمارستان کتابدر کتابخانه امیرالمومنان(ع) بخشی به عنوان بیمارستان کتاب بعد از رحلت علامه امینی، جهت ترمیم و بازسازی و نگهداری کتب خطی افتتاح شد و جهت آموزش نیروهای آن، دوره های تخصصی به همت متخصصین "یونسکو" برگزار گردید. تاسیس مرکز تحقیقاتیعلامه امینی همواره دوست داشتند در کنار کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" یک مرکز تحقیقاتی نیز افتتاح نمایند و حتی جهت این امر 700 مترمربع زمینی در مجاورت کتابخانه خریداری کردند اما فرصت نیافتند.در سال 1414 هجری قمری مرکز تحقیق "الامیرلاحیا التراث الاسلامی" در کتابخانه تاسیس شد. محقق پروری علامه امینی در کتابخانه میرالمومنان(ع)"حکیم زاده" تولیت کتابخانه تعریف می کند که علامه امینی همواره به من سفارش می کرد که به کسانی که برای تحقیق به کتابخانه می آیند کمک کنم و خود ایشان نیز همواره با لحنی خوش آنها را راهنمایی می نمودند. از افرادی که در تالیف کتاب از مطالعه در کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" بهره برده اند، می توان از "محمد باقر محمودی" مولف "تاریخ ابن عساکر"، "علامه اسد حیدر" نویسنده کتاب " الامام الصادق و المذاهب الاربعه" و ... نام برد. 


شهداء الفضیلهزمانیکه علامه امینی زمانی که به "نجف" وارد شدند، حکومت "عثمانی" شکست خورد و "عراق" به دست "انگلیسی ها" اداره می شد. او که در "تبریز" در دوران نوجوانی، شهدای مشروطه را به خاطر داشت برآن شد تا با زنده کردن یاد شهدای راه حق، امت متفرق اسلام را به وحدت دعوت کند. "شهداء الفضیله" اولین اثر تالیفی وی می باشد.این کتاب تاریخی، حاوی شرح زندگی 130 تن از علمای شیعه از قرن 4 تا 14 است که در دفاع از حریم اهل‌ بیت و تشیع به درجه‌ رفیع شهادت نائل شده‌اند. این کتاب در سال 1355 هجری قمری در "نجف اشرف" به چاپ رسید. علامه امینی این کتاب را در "تبریز" به رشته تحریر درآورد و سپس برای چاپ به "نجف" فرستاد و "آیت الله محمد علی اردوبادی" در غیاب ایشان آن را چاپ کرد. برخی از دانشمندان اسلامی مانند آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت الله العظمی حاج آقا حسین طباطبائی قمی، آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، علامه محقق شیخ آقا بزرگ تهرانی این کتاب ارزشمند را ستوده اند. تصحیح کامل الزیاره"الزیاره" از فقیه طائفه‌ امامیه "ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه" است که در سال 1356 هجری قمری با تصحیح علامه امینی در "نجف اشرف" به چاپ رسیده است. در این کتاب معتبرترین متون زیارات در اختیار جامعه اسلامی قرار گرفته است. سیرتنا و سنتنا سیرة نبینا و سنتهاین کتاب شرح گفتگوی علامه امینی درباره‌ برپایی مجالس عزای حسینی و سجده بر تربت امام حسین(ع) و... است که در شهر "حلب" انجام شده است. این کتاب در سال 1362 هجری قمری در "نجف" به چاپ رسید. تفسیر فاتحه‌ الکتاب"تفسیر فاتحه الکتاب" شامل دو بخش است: بخش اول به تفسیر سوره‌ حمد و بخش دوم به تحلیل آن از نظر مباحث توحید و قضا و قدر و جبر و تفویض اختصاص دارد. این کتاب در سال 1395 هجری قمری در "تهران" به چاپ رسید. ادب الزائر"ادب الزائر" شامل آدابی است که شایسته است زائر حرم امام حسین(ع) رعایت نماید. در این کتاب فلسفه زیارت بیان شده است. المقاصد العلیه فی المطالب السنیه، کشکولی در جواب یک استفتااین کتاب شامل تفسیر آیاتی از قرآن، سوره غافر آیه 11، سوره اعراف آیه 180، سوره اعراف آیه 172 و سوره واقعه آیات 7 الی 11 می باشد. این کتاب به صورت کشکول نوشته شده است. کشکول، کتاب خواندنی و جالبی است که همه چیز را می توان در آن یافت. از فقه و اصول، شعر و ادبیات، معانی، بیان و ...شخصی از "تبریز" نامه ای به "آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی" می‌ فرستد و سوال می‌ کند: «که نظر شما راجع به عالم ذر چیست؟» "آیت الله حائری یزدی" در جواب مینویسد: «عالم ذر از مسلمات روایات اهل بیت(ع) است و بعضی آیات قرآن و تفاسیر ذیل آن آیات است.» نامه را امضا کرده و مهر زده و برای سوال کننده ارسال می کند.آن شخص، بعدا استفتا را به علامه امینی نشان می‌ دهد. ایشان بعد از مشاهده آن می ‌گویند: «این استفتا جز این جواب، نیاز به یک کتاب هم دارد» و این کتاب را تالیف می‌کنند. آنگاه این کتاب را به همراه آن استفتا و یک نسخه زیراکس شده خط خودشان به محضر "آیت الله حائری یزدی" در قم میفرستند. ریاض الانسعلامه امینی این کشکول، "ریاض الانس" را در دو جلد نوشته است. جلد اول 700 صفحه و جلد دوم 1012 صفحه دارد. جلد اول شامل آثاری از نظم به نثر مشاهیر بزرگ و حوادث تاریخی می باشد. در جلد دوم گزیده‌ ای از کتب تفسیری، حدیث، تاریخ و کلام آورده شده است. ثمرات الاسفار الی الامطارعلامه امینی در کتاب "ثمرات الاسفار الی الامطار" که شامل 2 جلد است، رنج سفرهایی که برای تحقیق علوم دینی بر خود هموار نموده را بیان می کند. جلد اول به صورت پراکنده به کتابخانه های هند و جلد دوم به سفر سوریه اشاره می کند. العترة الطاهرة فی الکتاب العزیز"العترة الطاهرة فی الکتاب العزیز" حاوی آیاتی می ‌باشد که درباره‌ اهل‌ بیت پیامبر(ص) نازل گردیده است که در جلدهای "الغدیر" تلفیق شده و در بحث "مسند المناقب و مرسلها" مطرح گردیده است. رجال آذربایجاندر "رجال آذربایجان" شرح زندگانی 234 نفر از علمای آذربایجان بترتیب حروف الفبا آمده است. با نام "ابراهیم بن ابی‌ الفتح زنجانی" شروع میشود و با نام "عزالدین یوسف بن حسن تبریزی حلاوی" خاتمه می یابد. رساله هارساله های علامه امینی شامل "رساله نیت"، "رساله حقیقت الزیارت" که در جواب علمای پاکستان نوشته شد و "رساله درایة الحدیث" می باشد. تعالیق بر رسائل و مکاسب شیخ انصاری تعالیق بر رسائل و مکاسب شیخ انصاری شرحی است که در حاشیه مکاسب و رسائل شیخ انصاری نوشته شد. 

شهداء الفضیلهزمانیکه علامه امینی زمانی که به "نجف" وارد شدند، حکومت "عثمانی" شکست خورد و "عراق" به دست "انگلیسی ها" اداره می شد. او که در "تبریز" در دوران نوجوانی، شهدای مشروطه را به خاطر داشت برآن شد تا با زنده کردن یاد شهدای راه حق، امت متفرق اسلام را به وحدت دعوت کند. "شهداء الفضیله" اولین اثر تالیفی وی می باشد.این کتاب تاریخی، حاوی شرح زندگی 130 تن از علمای شیعه از قرن 4 تا 14 است که در دفاع از حریم اهل‌ بیت و تشیع به درجه‌ رفیع شهادت نائل شده‌اند. این کتاب در سال 1355 هجری قمری در "نجف اشرف" به چاپ رسید. علامه امینی این کتاب را در "تبریز" به رشته تحریر درآورد و سپس برای چاپ به "نجف" فرستاد و "آیت الله محمد علی اردوبادی" در غیاب ایشان آن را چاپ کرد. برخی از دانشمندان اسلامی مانند آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت الله العظمی حاج آقا حسین طباطبائی قمی، آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، علامه محقق شیخ آقا بزرگ تهرانی این کتاب ارزشمند را ستوده اند. تصحیح کامل الزیاره"الزیاره" از فقیه طائفه‌ امامیه "ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه" است که در سال 1356 هجری قمری با تصحیح علامه امینی در "نجف اشرف" به چاپ رسیده است. در این کتاب معتبرترین متون زیارات در اختیار جامعه اسلامی قرار گرفته است. سیرتنا و سنتنا سیرة نبینا و سنتهاین کتاب شرح گفتگوی علامه امینی درباره‌ برپایی مجالس عزای حسینی و سجده بر تربت امام حسین(ع) و... است که در شهر "حلب" انجام شده است. این کتاب در سال 1362 هجری قمری در "نجف" به چاپ رسید. تفسیر فاتحه‌ الکتاب"تفسیر فاتحه الکتاب" شامل دو بخش است: بخش اول به تفسیر سوره‌ حمد و بخش دوم به تحلیل آن از نظر مباحث توحید و قضا و قدر و جبر و تفویض اختصاص دارد. این کتاب در سال 1395 هجری قمری در "تهران" به چاپ رسید. ادب الزائر"ادب الزائر" شامل آدابی است که شایسته است زائر حرم امام حسین(ع) رعایت نماید. در این کتاب فلسفه زیارت بیان شده است. المقاصد العلیه فی المطالب السنیه، کشکولی در جواب یک استفتااین کتاب شامل تفسیر آیاتی از قرآن، سوره غافر آیه 11، سوره اعراف آیه 180، سوره اعراف آیه 172 و سوره واقعه آیات 7 الی 11 می باشد. این کتاب به صورت کشکول نوشته شده است. کشکول، کتاب خواندنی و جالبی است که همه چیز را می توان در آن یافت. از فقه و اصول، شعر و ادبیات، معانی، بیان و ...شخصی از "تبریز" نامه ای به "آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی" می‌ فرستد و سوال می‌ کند: «که نظر شما راجع به عالم ذر چیست؟» "آیت الله حائری یزدی" در جواب مینویسد: «عالم ذر از مسلمات روایات اهل بیت(ع) است و بعضی آیات قرآن و تفاسیر ذیل آن آیات است.» نامه را امضا کرده و مهر زده و برای سوال کننده ارسال می کند.آن شخص، بعدا استفتا را به علامه امینی نشان می‌ دهد. ایشان بعد از مشاهده آن می ‌گویند: «این استفتا جز این جواب، نیاز به یک کتاب هم دارد» و این کتاب را تالیف می‌کنند. آنگاه این کتاب را به همراه آن استفتا و یک نسخه زیراکس شده خط خودشان به محضر "آیت الله حائری یزدی" در قم میفرستند. ریاض الانسعلامه امینی این کشکول، "ریاض الانس" را در دو جلد نوشته است. جلد اول 700 صفحه و جلد دوم 1012 صفحه دارد. جلد اول شامل آثاری از نظم به نثر مشاهیر بزرگ و حوادث تاریخی می باشد. در جلد دوم گزیده‌ ای از کتب تفسیری، حدیث، تاریخ و کلام آورده شده است. ثمرات الاسفار الی الامطارعلامه امینی در کتاب "ثمرات الاسفار الی الامطار" که شامل 2 جلد است، رنج سفرهایی که برای تحقیق علوم دینی بر خود هموار نموده را بیان می کند. جلد اول به صورت پراکنده به کتابخانه های هند و جلد دوم به سفر سوریه اشاره می کند. العترة الطاهرة فی الکتاب العزیز"العترة الطاهرة فی الکتاب العزیز" حاوی آیاتی می ‌باشد که درباره‌ اهل‌ بیت پیامبر(ص) نازل گردیده است که در جلدهای "الغدیر" تلفیق شده و در بحث "مسند المناقب و مرسلها" مطرح گردیده است. رجال آذربایجاندر "رجال آذربایجان" شرح زندگانی 234 نفر از علمای آذربایجان بترتیب حروف الفبا آمده است. با نام "ابراهیم بن ابی‌ الفتح زنجانی" شروع میشود و با نام "عزالدین یوسف بن حسن تبریزی حلاوی" خاتمه می یابد. رساله هارساله های علامه امینی شامل "رساله نیت"، "رساله حقیقت الزیارت" که در جواب علمای پاکستان نوشته شد و "رساله درایة الحدیث" می باشد. تعالیق بر رسائل و مکاسب شیخ انصاری تعالیق بر رسائل و مکاسب شیخ انصاری شرحی است که در حاشیه مکاسب و رسائل شیخ انصاری نوشته شد. 


علامه امینی 40 سال از عمر خود را صرف نگارش مجموعه "الغدیر" کرد. چاپ اول "الغدیر" در سال 1364 هجری قمری در نجف آغاز شد و تا 9 جلد آن منتشر گردید. بعد از چاپ "الغدیر" علامه امینی فرمودند: «روز قیامت با دشمنان امیرالمومنین(ع) مخاصمه خواهم کرد! همان طور که آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند و گرنه من میخواستم معارف امیرالمومنین(ع) را گسترش بدهم. اینها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم!» سندیت الغدیرعلامه امینی برای احیای سندیت غدیر 24 کتاب تاریخی، 27 محدث، 14 مفسر و 7 متکلم اسلامی را بیان می کند که حدیث غدیر را نقد کرده اند. آنگاه راویان حدیث غدیر را از زمان صحابه پیامبر(ص) که شامل 110 صحابه و 84 تابعی است، ذکر می کند. سپس طبقات راویان از قرن 2 تا 14 هجری قمری را بیان می کند و 360 تن را که موفق به نقل حدیث شده اند، نام می برد. علامه امینی در کل کتاب "الغدیر" حتی جمله ای را بدون سند به فردی یا قومی نسبت نمی دهد و مطالب خود را با سندهای مختلف بیان می کند.علامه امینی می فرمود: «من برای نوشتن "الغدیر"، 10 هزار کتاب را که ممکن است هر کتاب در چندین مجلد باشد از بای بسم‌ الله تا تای تمت خوانده‌ ام و به 100 هزار کتاب مراجعات مکرر داشته‌ ام». ایشان برای نوشتن این کتاب معتکف کتابخانه می شدند و 16 ساعت در روز را با عشق به مطالعه و تحقیق می پرداختند. تعداد جلدهای الغدیر"الغدیر" در 20 جلد به زبان عربی نگارش یافته است. 11 جلد "الغدیر" منتشر گردیده است و بقیه آنها در کتابخانه امیرالمومنان(ع) در نجف به صورت خطی نگهداری می شود.11 جلد "الغدیر" در 22 جلد به فارسی ترجمه و منتشر شده است. نظرات بزرگان"آیت ‌الله سید محسن حکیم" و "آیت ‌الله سید حسین حمامی" درباره‌ این کتاب گفته‌ اند: «لا یاتیه الباطل من بین یدیه» و "سید عبد الهادی شیرازی" و "شیخ محمدرضا آل ‌یاسین" و "علامه اردوبادی" گفته‌ اند: «لاریب فیه هدی للمتقین».پس از انتشار "الغدیر" در سال 1364 هجری قمری در نجف، مقالات بسیاری در مجلات فرهنگی مصر و سوریه و عراق و ... در تجلیل از این کتاب درج گردید و نامه های تقدیر از سراسر ممالک اسلامی فرستاده شد. اکثر نویسندگان این نامه ها، از علمای بزرگ اهل سنت هستند. نزدیک به 50 نمونه در مقدمه جلدهای "الغدیر" درج گردیده است. این نامه ها و این مقالات همگی بیانگر این مطلب است که "الغدیر" کتابی است که کلیه فرقه های اسلامی بر مطالب مستند آن اتفاق نظر دارند. هدف تالیف الغدیربالاترین هدف تالیف "الغدیر" ایجاد صلح و همدلی بین مسلمین بوده که علامه امینی این مطلب را در ابتدای جلد 8 "الغدیر" متذکر شده اند. موضوعات مطرح شده در الغدیردر کتاب "الغدیر" ولایت مطلقه ائمه معصومین(ع) از طریق اثبات خلافت بلافصل امیرالمومنین(ع) اثبات و ولایت غیر معصوم در اسلام  نفی شده است و آثار شوم و خانمان سوز ولایت غیر معصوم بررسی گردیده است. منابع کتاب الغدیرمصادر و منابعی که در کتاب "الغدیر" مورد استناد قرار گرفته همگی از منابع علمای اهل سنت است و این امر به علت کم اهمیت بودن منابع شیعه و یا اعتبار منابع اهل سنت نیست. بلکه یکی از قواعد اساسی منطقی در جدل، احتجاج از طریق ارائه‌ مسلمات به طرف مقابل است. (فن احتجاج از طریق سوال و جواب و روش محاوره سقراط است که از طریق طرح سوالات پیاپی و وادار ساختن طرف به تناقض‌ گویی به مغلوب کردن وی میپردازد.) علامه امینی با عنایت به همین قاعده‌ منطقی، مطالب "الغدیر" را با استناد به اقوال و آرای اهل سنت نوشته اند و خود می‌ فرمایند: «مطالبی که ما در "الغدیر" گفته‌ ایم مذهبی نیست، بلکه اسلامی است.» یعنی مسائلی که جمیع فرق اسلامی همگی آن را می پذیرند و نیز می فرمایند :«شیعه هنگام مناظره با اهل سنت برای مجاب کردن آنها به احادیث خودشان احتجاج می کنند زیرا حدیث خود اهل سنت برای مجاب کردشان مقبولتر است و گرنه شیعه نیازی به احادیث آنها ندارد.» 

علامه امینی 40 سال از عمر خود را صرف نگارش مجموعه "الغدیر" کرد. چاپ اول "الغدیر" در سال 1364 هجری قمری در نجف آغاز شد و تا 9 جلد آن منتشر گردید. بعد از چاپ "الغدیر" علامه امینی فرمودند: «روز قیامت با دشمنان امیرالمومنین(ع) مخاصمه خواهم کرد! همان طور که آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند و گرنه من میخواستم معارف امیرالمومنین(ع) را گسترش بدهم. اینها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم!» سندیت الغدیرعلامه امینی برای احیای سندیت غدیر 24 کتاب تاریخی، 27 محدث، 14 مفسر و 7 متکلم اسلامی را بیان می کند که حدیث غدیر را نقد کرده اند. آنگاه راویان حدیث غدیر را از زمان صحابه پیامبر(ص) که شامل 110 صحابه و 84 تابعی است، ذکر می کند. سپس طبقات راویان از قرن 2 تا 14 هجری قمری را بیان می کند و 360 تن را که موفق به نقل حدیث شده اند، نام می برد. علامه امینی در کل کتاب "الغدیر" حتی جمله ای را بدون سند به فردی یا قومی نسبت نمی دهد و مطالب خود را با سندهای مختلف بیان می کند.علامه امینی می فرمود: «من برای نوشتن "الغدیر"، 10 هزار کتاب را که ممکن است هر کتاب در چندین مجلد باشد از بای بسم‌ الله تا تای تمت خوانده‌ ام و به 100 هزار کتاب مراجعات مکرر داشته‌ ام». ایشان برای نوشتن این کتاب معتکف کتابخانه می شدند و 16 ساعت در روز را با عشق به مطالعه و تحقیق می پرداختند. تعداد جلدهای الغدیر"الغدیر" در 20 جلد به زبان عربی نگارش یافته است. 11 جلد "الغدیر" منتشر گردیده است و بقیه آنها در کتابخانه امیرالمومنان(ع) در نجف به صورت خطی نگهداری می شود.11 جلد "الغدیر" در 22 جلد به فارسی ترجمه و منتشر شده است. نظرات بزرگان"آیت ‌الله سید محسن حکیم" و "آیت ‌الله سید حسین حمامی" درباره‌ این کتاب گفته‌ اند: «لا یاتیه الباطل من بین یدیه» و "سید عبد الهادی شیرازی" و "شیخ محمدرضا آل ‌یاسین" و "علامه اردوبادی" گفته‌ اند: «لاریب فیه هدی للمتقین».پس از انتشار "الغدیر" در سال 1364 هجری قمری در نجف، مقالات بسیاری در مجلات فرهنگی مصر و سوریه و عراق و ... در تجلیل از این کتاب درج گردید و نامه های تقدیر از سراسر ممالک اسلامی فرستاده شد. اکثر نویسندگان این نامه ها، از علمای بزرگ اهل سنت هستند. نزدیک به 50 نمونه در مقدمه جلدهای "الغدیر" درج گردیده است. این نامه ها و این مقالات همگی بیانگر این مطلب است که "الغدیر" کتابی است که کلیه فرقه های اسلامی بر مطالب مستند آن اتفاق نظر دارند. هدف تالیف الغدیربالاترین هدف تالیف "الغدیر" ایجاد صلح و همدلی بین مسلمین بوده که علامه امینی این مطلب را در ابتدای جلد 8 "الغدیر" متذکر شده اند. موضوعات مطرح شده در الغدیردر کتاب "الغدیر" ولایت مطلقه ائمه معصومین(ع) از طریق اثبات خلافت بلافصل امیرالمومنین(ع) اثبات و ولایت غیر معصوم در اسلام  نفی شده است و آثار شوم و خانمان سوز ولایت غیر معصوم بررسی گردیده است. منابع کتاب الغدیرمصادر و منابعی که در کتاب "الغدیر" مورد استناد قرار گرفته همگی از منابع علمای اهل سنت است و این امر به علت کم اهمیت بودن منابع شیعه و یا اعتبار منابع اهل سنت نیست. بلکه یکی از قواعد اساسی منطقی در جدل، احتجاج از طریق ارائه‌ مسلمات به طرف مقابل است. (فن احتجاج از طریق سوال و جواب و روش محاوره سقراط است که از طریق طرح سوالات پیاپی و وادار ساختن طرف به تناقض‌ گویی به مغلوب کردن وی میپردازد.) علامه امینی با عنایت به همین قاعده‌ منطقی، مطالب "الغدیر" را با استناد به اقوال و آرای اهل سنت نوشته اند و خود می‌ فرمایند: «مطالبی که ما در "الغدیر" گفته‌ ایم مذهبی نیست، بلکه اسلامی است.» یعنی مسائلی که جمیع فرق اسلامی همگی آن را می پذیرند و نیز می فرمایند :«شیعه هنگام مناظره با اهل سنت برای مجاب کردن آنها به احادیث خودشان احتجاج می کنند زیرا حدیث خود اهل سنت برای مجاب کردشان مقبولتر است و گرنه شیعه نیازی به احادیث آنها ندارد.» 


علامه امینی در هنگام نگارش الغدیر احساس می کردند که حضرت علی(ع) در کنارشان حضور دارند. کتاب ربیع الابرار زمخشیریاز کتاب "ربیع الابرار زمخشیری" که کمیاب و نادر بود تنها 3 نسخه در یمن، دمشق و نجف موجود بود و علامه برای کتاب "الغدیر" به این کتاب احتیاج داشت. صاحب کتاب در نجف حتی بعد از وساطت برخی از بزرگان از نشان دادن کتاب به علامه امینی خودداری نمود.علامه امینی به حرم حضرت علی(ع) رفتند و از ایشان یاری خواستند. همان شب حضرت امیر(ع) را در خواب می بینند که به وی می فرمایند: «پاسخ تو در دست فرزندم حسین(ع) است»علامه امینی بعد از اقامه نماز صبح به سمت کربلا راهی می شوند و بعد از زیارت در گوشه ای نشسته بودند که به دعوت "شیخ محسن ابولحب" که از برجسته ترین خطیبان کربلا بود، برای استراحت به منزل ایشان می روند.در خانه وی با کمال تعجب این کتاب را در کتابخانه ایشان می یابند و اشک شوق می ریزند. وقتی صاحب خانه جریان را می شنود، کتاب را به ایشان هدیه می دهد و می گوید: «این جواب دو امام بزرگوار است.» کتاب درر السمطین یک شب جمعه علامه امینی در حرم امام علی(ع) از ایشان در تهیه کتاب "درر السمطین" که کمیاب بود، برای "الغدیر" کمک خواستند. هم زمان مردی عرب آنجا بود و برای شفای گاو خود دعا می کرد. بعد از 1 هفته و نیافتن کتاب مجددا به حرم حضرت علی(ع) میرود تا به وی متوسل شود. از حسن اتفاق همان مرد عرب را می بیند که برای تشکر به زیارت آمده بود. در این حال علامه امینی ناراحت شده و به حضرت علی(ع) معترض می شود که چرا آن مرد را حاجت روا کرده ای اما به من کمک نکرده ای؟ آیا من کتاب را برای خود می خواهم یا غدیر شما؟.همان شب حضرت علی(ع) را در خواب می بیند که می فرمایند: «آن مرد صبرش کم بود ولی تو باید صبور باشی.»فردا صبح موقع صرف صبحانه همسایه ای به در خانه آمد و گفت: «خانه ای خریده ام که در آن این کتاب را یافته ام و آن را برای علامه امینی آورده ام.» علامه امینی کتاب را دریافت کردند و بعد از تمیز کردن خاک جلد کتاب دیدند که همان کتاب "درر السمطین" بود. کتاب الصراط المستقیمعلامه امینی برای "الغدیر" به دنبال کتاب "الصراط المستقیم" بودند که نسخه خطی آن نزد شخصی در نجف بود اما آن فرد راضی نمی شد کتاب را به ایشان امانت دهد.علامه امینی به حرم امام علی(ع) رفتند و به ایشان عرض کردند: «چقدر شما مظلوم هستید کتابی که در مورد شما نوشته شده در نزد یکی از شیعیان است و اکنون که شیعه ای دیگر به آن احتیاج دارد، از امانت دادن آن ابا می کند. واقعا که شما مظلوم قرن ها هستید.» در همان حال به دل علامه امینی می افتد که به کربلا برود.فردا صبح راهی کربلا می شود. بعد از زیارت شخصی نزدیک علامه امینی آمد و بیان کرد، کتاب هایی از پدرشان باقی مانده که بدون استفاده هستند و ایشان می تواند از آنها استفاده کند. علامه امینی به منزل شخص رفتند و حدود 20 جلد کتاب را به ایشان نشان دادند. با کمال تعجب اولین کتاب همان "الصراط المستقیم" بود. علامه امینی آن کتاب و چند جلد دیگر را به مدت 3 سال به صورت امانت نزد خود نگه داشتند. نسخ خطی کمیابروزی علامه امینی در جمعی بیان می کنند که به کتابی کم یاب احتیاج دارند. یکی از علمای اهل سنت اعلام می کند که کتاب را در خانه دارد و علامه امینی را به منزلش در بغداد دعوت می کند. زمانی که علامه امینی از نجف به بغداد در حرکت بود، فردی ناشناس با وی همسفر می شود و با ایشان به خانه میزبان وارد می شود. در آنجا مشخص می شود که میزبان قصد جان علامه امینی را داشته. آن فرد ناشناس علامه امینی را نجات می دهد و هردو به نجف برمیگردند. در راه بازگشت آن شخص علامه امینی را مطمئن می کند که تا آخر عمر در امان هستند.بعد از این جریان، روزی علامه امینی برای نماز صبح به حرم حضرت علی(ع) می روند و در آنجا از پیرزنی چند نسخه خطی را که در پارچه ای پیچیده بود می خرند. وقتی ایشان پارچه را باز می کنند می بینند که در آن همان کتابی است که نزدیک بود جانشان را به خاطر آن از دست بدهند. رفع کمبود کاغذ در چاپ الغدیر در زمان نوشتن کتاب الغدیر، به دلیل جنگ، کاغذ کوپنی بود و به دشواری تهیه می شد. علامه امینی تعریف می کنند که برای تهیه کاغذ به بغداد رفتند و در آنجا با "شیخ محمد رضا مظفر" ملاقات کردند. متوجه شدند که او نیز برای کاغذ آمده بود. "شیخ محمد رضا مظفر" که برای کتاب "السقیفه" 15 بند کاغذ می خواست و بعد یک ماه هنوز نتوانسته بود تهیه کند. به علامه امینی که 300 بند کاغذ احتیاج داشت گفت: «این مقدار کاغذ را به شما نمی دهند.» ایشان پاسخ دادند: «من فردا می آیم. ما ارباب داریم.»علامه امینی رفتند مرکز این کار و مسئول آنجا پرسید: «چقدر کاغذ می خواهی؟» علامه امینی گفتند: «300 بند.» گفت: «اینجا تحویل می گیری یا به نجف بفرستیم؟» ایشان پاسخ داند: «اگر به نجف بفرستید که خیلی بهتر است. آدرس چاپخانه را دادند. پولش را پرداخت کردند و بیرون آمدند. بعد به آن آقا اعتراض شد که چطور 300 بند کاغذ را یکجا دادی؟! او پاسخ داد: «این آقا وقتی جلوی من قرار گرفت، به من حالتی دست داد که هر چه کاغذ میخواست، من بایستی می دادم و ایشان 300 بند خواستند و من هم 300 بند به ایشان دادم.» 

علامه امینی در هنگام نگارش الغدیر احساس می کردند که حضرت علی(ع) در کنارشان حضور دارند. کتاب ربیع الابرار زمخشیریاز کتاب "ربیع الابرار زمخشیری" که کمیاب و نادر بود تنها 3 نسخه در یمن، دمشق و نجف موجود بود و علامه برای کتاب "الغدیر" به این کتاب احتیاج داشت. صاحب کتاب در نجف حتی بعد از وساطت برخی از بزرگان از نشان دادن کتاب به علامه امینی خودداری نمود.علامه امینی به حرم حضرت علی(ع) رفتند و از ایشان یاری خواستند. همان شب حضرت امیر(ع) را در خواب می بینند که به وی می فرمایند: «پاسخ تو در دست فرزندم حسین(ع) است»علامه امینی بعد از اقامه نماز صبح به سمت کربلا راهی می شوند و بعد از زیارت در گوشه ای نشسته بودند که به دعوت "شیخ محسن ابولحب" که از برجسته ترین خطیبان کربلا بود، برای استراحت به منزل ایشان می روند.در خانه وی با کمال تعجب این کتاب را در کتابخانه ایشان می یابند و اشک شوق می ریزند. وقتی صاحب خانه جریان را می شنود، کتاب را به ایشان هدیه می دهد و می گوید: «این جواب دو امام بزرگوار است.» کتاب درر السمطین یک شب جمعه علامه امینی در حرم امام علی(ع) از ایشان در تهیه کتاب "درر السمطین" که کمیاب بود، برای "الغدیر" کمک خواستند. هم زمان مردی عرب آنجا بود و برای شفای گاو خود دعا می کرد. بعد از 1 هفته و نیافتن کتاب مجددا به حرم حضرت علی(ع) میرود تا به وی متوسل شود. از حسن اتفاق همان مرد عرب را می بیند که برای تشکر به زیارت آمده بود. در این حال علامه امینی ناراحت شده و به حضرت علی(ع) معترض می شود که چرا آن مرد را حاجت روا کرده ای اما به من کمک نکرده ای؟ آیا من کتاب را برای خود می خواهم یا غدیر شما؟.همان شب حضرت علی(ع) را در خواب می بیند که می فرمایند: «آن مرد صبرش کم بود ولی تو باید صبور باشی.»فردا صبح موقع صرف صبحانه همسایه ای به در خانه آمد و گفت: «خانه ای خریده ام که در آن این کتاب را یافته ام و آن را برای علامه امینی آورده ام.» علامه امینی کتاب را دریافت کردند و بعد از تمیز کردن خاک جلد کتاب دیدند که همان کتاب "درر السمطین" بود. کتاب الصراط المستقیمعلامه امینی برای "الغدیر" به دنبال کتاب "الصراط المستقیم" بودند که نسخه خطی آن نزد شخصی در نجف بود اما آن فرد راضی نمی شد کتاب را به ایشان امانت دهد.علامه امینی به حرم امام علی(ع) رفتند و به ایشان عرض کردند: «چقدر شما مظلوم هستید کتابی که در مورد شما نوشته شده در نزد یکی از شیعیان است و اکنون که شیعه ای دیگر به آن احتیاج دارد، از امانت دادن آن ابا می کند. واقعا که شما مظلوم قرن ها هستید.» در همان حال به دل علامه امینی می افتد که به کربلا برود.فردا صبح راهی کربلا می شود. بعد از زیارت شخصی نزدیک علامه امینی آمد و بیان کرد، کتاب هایی از پدرشان باقی مانده که بدون استفاده هستند و ایشان می تواند از آنها استفاده کند. علامه امینی به منزل شخص رفتند و حدود 20 جلد کتاب را به ایشان نشان دادند. با کمال تعجب اولین کتاب همان "الصراط المستقیم" بود. علامه امینی آن کتاب و چند جلد دیگر را به مدت 3 سال به صورت امانت نزد خود نگه داشتند. نسخ خطی کمیابروزی علامه امینی در جمعی بیان می کنند که به کتابی کم یاب احتیاج دارند. یکی از علمای اهل سنت اعلام می کند که کتاب را در خانه دارد و علامه امینی را به منزلش در بغداد دعوت می کند. زمانی که علامه امینی از نجف به بغداد در حرکت بود، فردی ناشناس با وی همسفر می شود و با ایشان به خانه میزبان وارد می شود. در آنجا مشخص می شود که میزبان قصد جان علامه امینی را داشته. آن فرد ناشناس علامه امینی را نجات می دهد و هردو به نجف برمیگردند. در راه بازگشت آن شخص علامه امینی را مطمئن می کند که تا آخر عمر در امان هستند.بعد از این جریان، روزی علامه امینی برای نماز صبح به حرم حضرت علی(ع) می روند و در آنجا از پیرزنی چند نسخه خطی را که در پارچه ای پیچیده بود می خرند. وقتی ایشان پارچه را باز می کنند می بینند که در آن همان کتابی است که نزدیک بود جانشان را به خاطر آن از دست بدهند. رفع کمبود کاغذ در چاپ الغدیر در زمان نوشتن کتاب الغدیر، به دلیل جنگ، کاغذ کوپنی بود و به دشواری تهیه می شد. علامه امینی تعریف می کنند که برای تهیه کاغذ به بغداد رفتند و در آنجا با "شیخ محمد رضا مظفر" ملاقات کردند. متوجه شدند که او نیز برای کاغذ آمده بود. "شیخ محمد رضا مظفر" که برای کتاب "السقیفه" 15 بند کاغذ می خواست و بعد یک ماه هنوز نتوانسته بود تهیه کند. به علامه امینی که 300 بند کاغذ احتیاج داشت گفت: «این مقدار کاغذ را به شما نمی دهند.» ایشان پاسخ دادند: «من فردا می آیم. ما ارباب داریم.»علامه امینی رفتند مرکز این کار و مسئول آنجا پرسید: «چقدر کاغذ می خواهی؟» علامه امینی گفتند: «300 بند.» گفت: «اینجا تحویل می گیری یا به نجف بفرستیم؟» ایشان پاسخ داند: «اگر به نجف بفرستید که خیلی بهتر است. آدرس چاپخانه را دادند. پولش را پرداخت کردند و بیرون آمدند. بعد به آن آقا اعتراض شد که چطور 300 بند کاغذ را یکجا دادی؟! او پاسخ داد: «این آقا وقتی جلوی من قرار گرفت، به من حالتی دست داد که هر چه کاغذ میخواست، من بایستی می دادم و ایشان 300 بند خواستند و من هم 300 بند به ایشان دادم.» 


علامه امینی برای دسترسی به منابع بیشتر در تحقیقات به کشورهای مختلفی مانند: هند، سوریه، مصر و ... سفر کردند. زیرا هرگز به مطالب نقل شده از کتاب‌های خطی گذشتگان اعتماد نمی ‌کردند و مقید بودند که خودشان کتابها را ببینند. سفر به ایرانعلامه امینی در ایران به كتابخانه‌ های "آستان قدس رضوی"، "مجلس شورای ملی"، مدرسه "سپهسالار"، "ملک" و "كتابخانه ملی تهران"، كتابخانه "آیت ‌‌الله بروجردی" در بروجرد و كتابخانه "سردار كابلی" در كرمانشاه رفتند و به تحقیق پرداختند. سفر به مصرعلامه امینی در مصر در کتابخانه های "فوعه" و "قاهره" به مطالعه و تحقیق پرداختند. سفر به هنددر هندوستان که مدت سفر علامه امینی 4 ماه به طول انجامید 2500 صفحه را به دست خود از کتابهای خطی نسخه برداری کردند. "آیت الله خزعلی" تعریف می کند در زمان بازگشت از سفر "هند" از ایشان سوال کردم: «با گرمای آنجا چه کردید؟» با کمال تعجب ایشان فرمودند: «اصلا متوجه گرما نشدم.» سفر به سوریهعلامه امینی در سوریه به شهر حلب رفتند و در کتابخانه "ظاهریه" که کتاب های قدیمی ارزنده ای داشت به مطالعه پرداختند. ایشان در مدت 10 روز 1500 صفحه از کتابهای مختلف به خط خود نسخه برداری کردند.سوغات علامه امینی از سفر سوریه، خرید 1495 جلد کتاب و اهدای آنها به کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" بود. سفر به اصفهانیکی از پربار ترین سفرهای علامه امینی از حیث تبلیغی سفر به اصفهان بود. ایشان در سال 1376 هجری قمری به اصفهان آمدند و یک ماه در آنجا اقامت کردند. ایشان در این مدت 10 شب در مسجد "سید"، 10 شب در مسجد "نو" و 10 شب در مسجد "جامع" به منبر رفتند. فضایل و مقامات حضرت علی(ع) را بیان کرده و شبهات و تحریفات دشمن را رد کردند.در زمان اقامت علامه امینی در اصفهان علما جلسات خود را تعطیل کردند و به پای منبر ایشان رفتند. 

علامه امینی برای دسترسی به منابع بیشتر در تحقیقات به کشورهای مختلفی مانند: هند، سوریه، مصر و ... سفر کردند. زیرا هرگز به مطالب نقل شده از کتاب‌های خطی گذشتگان اعتماد نمی ‌کردند و مقید بودند که خودشان کتابها را ببینند. سفر به ایرانعلامه امینی در ایران به كتابخانه‌ های "آستان قدس رضوی"، "مجلس شورای ملی"، مدرسه "سپهسالار"، "ملک" و "كتابخانه ملی تهران"، كتابخانه "آیت ‌‌الله بروجردی" در بروجرد و كتابخانه "سردار كابلی" در كرمانشاه رفتند و به تحقیق پرداختند. سفر به مصرعلامه امینی در مصر در کتابخانه های "فوعه" و "قاهره" به مطالعه و تحقیق پرداختند. سفر به هنددر هندوستان که مدت سفر علامه امینی 4 ماه به طول انجامید 2500 صفحه را به دست خود از کتابهای خطی نسخه برداری کردند. "آیت الله خزعلی" تعریف می کند در زمان بازگشت از سفر "هند" از ایشان سوال کردم: «با گرمای آنجا چه کردید؟» با کمال تعجب ایشان فرمودند: «اصلا متوجه گرما نشدم.» سفر به سوریهعلامه امینی در سوریه به شهر حلب رفتند و در کتابخانه "ظاهریه" که کتاب های قدیمی ارزنده ای داشت به مطالعه پرداختند. ایشان در مدت 10 روز 1500 صفحه از کتابهای مختلف به خط خود نسخه برداری کردند.سوغات علامه امینی از سفر سوریه، خرید 1495 جلد کتاب و اهدای آنها به کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" بود. سفر به اصفهانیکی از پربار ترین سفرهای علامه امینی از حیث تبلیغی سفر به اصفهان بود. ایشان در سال 1376 هجری قمری به اصفهان آمدند و یک ماه در آنجا اقامت کردند. ایشان در این مدت 10 شب در مسجد "سید"، 10 شب در مسجد "نو" و 10 شب در مسجد "جامع" به منبر رفتند. فضایل و مقامات حضرت علی(ع) را بیان کرده و شبهات و تحریفات دشمن را رد کردند.در زمان اقامت علامه امینی در اصفهان علما جلسات خود را تعطیل کردند و به پای منبر ایشان رفتند. 


امام خمینی(ره)، علامه امینی را زبان اسلام و مدافع ولایت می نامیدند. علامه امینی نیز همواره امام(ره) را تایید و همراهی میکردند و ایشان را ذخیره الهی برای شیعه معرفی می نمودند. این دو بزرگوار در قم و نجف قبل و بعد از تبعید امام(ره) با یکدیگر ملاقات داشتند. گزارشات ساواک حاکی از پیگیری تلگراف های علامه امینی در حمایت از امام(ره) در تبعید است. 

امام خمینی(ره)، علامه امینی را زبان اسلام و مدافع ولایت می نامیدند. علامه امینی نیز همواره امام(ره) را تایید و همراهی میکردند و ایشان را ذخیره الهی برای شیعه معرفی می نمودند. این دو بزرگوار در قم و نجف قبل و بعد از تبعید امام(ره) با یکدیگر ملاقات داشتند. گزارشات ساواک حاکی از پیگیری تلگراف های علامه امینی در حمایت از امام(ره) در تبعید است. 


علامه امینی در هر جایی که اقامت می کردند به ترویج شعائر اهل بیت و حقایق آن می پرداختند. علامه امینی حتی گاهی که در کتابخانه ها مشغول مطالعه بودند متوجه گذر زمان نمی شدند، کل شب را در کتابخانه سپری می کردند و درب کتابخانه را به روی علامه امینی می بستند و صبح ایشان را در حال مطالعه میافتند. دقت و علم علامهعلامه امینی در هند به کتابخانه سلطنتی "رامپور" رفتند. "امتیاز علی عرشی" که "اسناد نهج البلاغه" را چاپ کرده بود، مدیر کتابخانه بود. وی یک سنی متعصب و متکبر بود که در ابتدا رفتار خوبی با علامه امینی نداشت. علامه امینی کتابی را خواستند. "عرشی" چندین بار کتاب های اشتباهی را حضور وی آورد و علامه امینی با نگاه به کتاب نادرست بودن آنها را بلافاصله متذکر می شدند. این دقت و علم علامه امینی سبب حیرت مدیر کتابخانه شد.علامه امینی زمانی بیشتر از مدت زمان کار کتابخانه جهت مطالعه در آنجا درخواست کردند. مدیر کتابخانه پذیرفت و قرار شد فردای آن روز علامه امینی زودتر از ساعت آغاز کار کتابخانه در آنجا حاضر باشند و فردی در آنجا باشد تا در را برای ایشان باز کند و به مدت چهارده ساعت علامه امینی در کتابخانه حضور داشته باشند. فردای آن روز کسی که در را بر روی علامه امینی باز کرد، خود مدیر کتابخانه بود!   انس با قرآنعلامه امینی همواره به قرائت با تدبر و تامل در قرآن اهمیت می دادند. ایشان در ماه رمضان 14 بار به نیت 14 معصوم(ع) و یکبار برای پدر و مادرشان، قرآن را ختم می کردند و در ماهای دیگر حداقل یک بار به ختم قرآن میپرداختند. انس ایشان به قرآن در تالیف "الغدیر" کاملا مشهود است. استشهادهایی که در "الغدیر" از آیات قرآن استفاده نمودند به گونه ای است که انگار آن آیه برای همان موضوع نازل شده است. 

علامه امینی در هر جایی که اقامت می کردند به ترویج شعائر اهل بیت و حقایق آن می پرداختند. علامه امینی حتی گاهی که در کتابخانه ها مشغول مطالعه بودند متوجه گذر زمان نمی شدند، کل شب را در کتابخانه سپری می کردند و درب کتابخانه را به روی علامه امینی می بستند و صبح ایشان را در حال مطالعه میافتند. دقت و علم علامهعلامه امینی در هند به کتابخانه سلطنتی "رامپور" رفتند. "امتیاز علی عرشی" که "اسناد نهج البلاغه" را چاپ کرده بود، مدیر کتابخانه بود. وی یک سنی متعصب و متکبر بود که در ابتدا رفتار خوبی با علامه امینی نداشت. علامه امینی کتابی را خواستند. "عرشی" چندین بار کتاب های اشتباهی را حضور وی آورد و علامه امینی با نگاه به کتاب نادرست بودن آنها را بلافاصله متذکر می شدند. این دقت و علم علامه امینی سبب حیرت مدیر کتابخانه شد.علامه امینی زمانی بیشتر از مدت زمان کار کتابخانه جهت مطالعه در آنجا درخواست کردند. مدیر کتابخانه پذیرفت و قرار شد فردای آن روز علامه امینی زودتر از ساعت آغاز کار کتابخانه در آنجا حاضر باشند و فردی در آنجا باشد تا در را برای ایشان باز کند و به مدت چهارده ساعت علامه امینی در کتابخانه حضور داشته باشند. فردای آن روز کسی که در را بر روی علامه امینی باز کرد، خود مدیر کتابخانه بود!   انس با قرآنعلامه امینی همواره به قرائت با تدبر و تامل در قرآن اهمیت می دادند. ایشان در ماه رمضان 14 بار به نیت 14 معصوم(ع) و یکبار برای پدر و مادرشان، قرآن را ختم می کردند و در ماهای دیگر حداقل یک بار به ختم قرآن میپرداختند. انس ایشان به قرآن در تالیف "الغدیر" کاملا مشهود است. استشهادهایی که در "الغدیر" از آیات قرآن استفاده نمودند به گونه ای است که انگار آن آیه برای همان موضوع نازل شده است. 


علامه امینی در سال 1388 هجری قمری به علت ممارست و تلاش فراوان در تحقیق علوم، به بیماری سرطان ستون فقرات و ضعف جسمانی شدید دچار شده و برای درمان به تهران آمدند اما در روز 12 تیرماه 1349 هجری شمسی مصادف با 28 ربیع الثانی 1390 هجری قمری هنگام اذان ظهر، در سن 68 سالگی به دیدار حق شتافتند. آخرین سخنهنگام احتضار لب‌های علامه امینی را با آب مخلوط به تربت مقدس كربلا مرطوب ساختند. فرزند ایشان "حاج شیخ رضا امینی" دعاهای "عدیله"، "مناجات متوسلین" و "مناجات المعتصمین" را می ‌خواند و علامه امینی هم با چشمان اشکبار، دعاها را تكرار می‌ كردند. در لحظه‌‌ های آخر زندگی فرمودند: «خداوندا، این سكرات مرگ است كه به سویم می ‌آید. پس به سوی من نظری كن و مرا با آن چه صالحان را كمک می‌ كنی، كمک نما». پس از این دعا ندای حق را لبیک گفتند.   تشیع پیکر علامه امینیپیکر علامه امینی در 13 تیر ماه 1349 در تهران از خیابان "شاه پور" تا "سه راه بوذرجمهری" و از آن جا تا مسجد "ارگ" تشییع شد. مردم در تشیع پیکر ایشان حضور پر شوری داشتند، کلیه خیابان ها و میادین را سیاه پوش کردند. سپس پیکر ایشان را به عراق منتقل کردند. در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف نیز تشیع با شکوهی برای وی برگزار گردید. پس از طواف وی در حرم حضرت علی(ع)، به وصیت علامه امینی، ایشان را در حجره ای از کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" به خاک سپردند. پس از مراسم خاکسپاری مجلس های ترحیم و یادبودی در شهرهای مختلف تهران و عراق برگزار گردید و از مقام علمی و معنوی آن بزرگوار تجلیل شد. 

علامه امینی در سال 1388 هجری قمری به علت ممارست و تلاش فراوان در تحقیق علوم، به بیماری سرطان ستون فقرات و ضعف جسمانی شدید دچار شده و برای درمان به تهران آمدند اما در روز 12 تیرماه 1349 هجری شمسی مصادف با 28 ربیع الثانی 1390 هجری قمری هنگام اذان ظهر، در سن 68 سالگی به دیدار حق شتافتند. آخرین سخنهنگام احتضار لب‌های علامه امینی را با آب مخلوط به تربت مقدس كربلا مرطوب ساختند. فرزند ایشان "حاج شیخ رضا امینی" دعاهای "عدیله"، "مناجات متوسلین" و "مناجات المعتصمین" را می ‌خواند و علامه امینی هم با چشمان اشکبار، دعاها را تكرار می‌ كردند. در لحظه‌‌ های آخر زندگی فرمودند: «خداوندا، این سكرات مرگ است كه به سویم می ‌آید. پس به سوی من نظری كن و مرا با آن چه صالحان را كمک می‌ كنی، كمک نما». پس از این دعا ندای حق را لبیک گفتند.   تشیع پیکر علامه امینیپیکر علامه امینی در 13 تیر ماه 1349 در تهران از خیابان "شاه پور" تا "سه راه بوذرجمهری" و از آن جا تا مسجد "ارگ" تشییع شد. مردم در تشیع پیکر ایشان حضور پر شوری داشتند، کلیه خیابان ها و میادین را سیاه پوش کردند. سپس پیکر ایشان را به عراق منتقل کردند. در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف نیز تشیع با شکوهی برای وی برگزار گردید. پس از طواف وی در حرم حضرت علی(ع)، به وصیت علامه امینی، ایشان را در حجره ای از کتابخانه "امیرالمومنان(ع)" به خاک سپردند. پس از مراسم خاکسپاری مجلس های ترحیم و یادبودی در شهرهای مختلف تهران و عراق برگزار گردید و از مقام علمی و معنوی آن بزرگوار تجلیل شد. 


"سید محمد تقی بحرالعلومی" از فقهای بزرگ تعریف می کند بعد از رحلت علامه امینی همیشه برایم سوال بود حضرت امیرالمومنان(ع) بعد از این همه رنجی که علامه امینی برای تالیف "الغدیر" کشیده است، چگونه با وی رفتار میکند. یک شب در خواب دیدم که قیامت برپا شده. در صحرای محشر حضرت علی(ع) را دیدم که در یک طرف حوض کوثر ایستاده بودند و با کاسه ای بلور محبین خود را با آب زلال سیراب می کردند. ناگهان همهمه ای بر پا شد. دلیل را جویا شدم. گفتند علامه امینی به حوض کوثر نزدیک می شود. چون ایشان نزدیک شدند، امام علی(ع) کاسه را زمین گذاشتند و 2 دست مبارک را از حوض آب کردند و آب را به صورت علامه امینی پاشیدند و فرمودند: «خدا رویت را سفید کند که تو روی ما را سفید کردی.» 

"سید محمد تقی بحرالعلومی" از فقهای بزرگ تعریف می کند بعد از رحلت علامه امینی همیشه برایم سوال بود حضرت امیرالمومنان(ع) بعد از این همه رنجی که علامه امینی برای تالیف "الغدیر" کشیده است، چگونه با وی رفتار میکند. یک شب در خواب دیدم که قیامت برپا شده. در صحرای محشر حضرت علی(ع) را دیدم که در یک طرف حوض کوثر ایستاده بودند و با کاسه ای بلور محبین خود را با آب زلال سیراب می کردند. ناگهان همهمه ای بر پا شد. دلیل را جویا شدم. گفتند علامه امینی به حوض کوثر نزدیک می شود. چون ایشان نزدیک شدند، امام علی(ع) کاسه را زمین گذاشتند و 2 دست مبارک را از حوض آب کردند و آب را به صورت علامه امینی پاشیدند و فرمودند: «خدا رویت را سفید کند که تو روی ما را سفید کردی.» 


تاریخ ایجاد:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۱۷:۴۳:۰۸

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۰۱:۳۵:۰۷

علامه امینی

خلاصه زندگی نامه

 حجت الاسلام عبدالحسین امینی تبریزی، مجتهد، محدث، مفسر و متکلمی که تمام عمر خود را صرف تحقیق و مطالعه علوم دینی کرد. وی با خلق مجموعه ارزشمند "الغدیر"، حقایق را علیه تحریف کنندگان تاریخ اسلام آشکار نمود. 

ورود/ثبت نام

اسناد و مراجع